Bestuurlijke toekomst Oostzaan

De raad staat op het punt om een belangrijke beslissing te nemen over onze bestuurlijke toekomst. Dit omdat het duidelijk is dat doorgaan op de huidige weg niet mogelijk is. De problemen die we hebben zijn groter dan onze ambtenaren op dit moment kunnen oplossen en onze inwoners krijgen niet de dienstverlening waar ze recht op hebben

We hebben intensief onderzoek laten doen en gaan nu in gesprek met mogelijke samenwerkingspartners. Ons doel? Een toekomstbestendige oplossing waarbij onze unieke dorpse identiteit behouden blijft en waarbij jullie als inwoners effectief invloed kunnen hebben op jullie eigen leefomgeving. Na zorgvuldige overweging en het horen van jullie stem, is het voor de Oostzaanse VVD duidelijk dat het behouden van onze lokale identiteit daarbij voorop moet staan.

De Oostzaanse VVD heeft daarom voor de raadsvergadering vanavond een voorstel ingediend om ons te richten op een bestuurlijke fusie met Wormerland en Landsmeer, omdat zij vergelijkbare kenmerken en uitdagingen hebben. Dit biedt een kans om een sterke, groene gemeente te creƫren tussen de grote steden om ons heen. En het biedt de beste garanties om onze eigen identiteit te behouden.

Wij willen geen fusie met Amsterdam en Zaanstad. Dat is geen fusie maar een overname. De Oostzaanse belangen zullen ondergesneeuwd raken in de uitdagingen die een grote stad heeft.

We hopen op een brede steun binnen de Oostzaanse gemeenteraad voor ons voorstel. Landsmeer heeft al laten weten dit initiatief van harte te ondersteunen en we roepen onze collega's in Wormerland op om dit ook te doen. Zo kunnen we samen kiezen voor een toekomst die recht doet aan onze historie en onze inwoners.