Aangenomen motie VVD Bestuurlijke Toekomst Oostzaan

Gisteravond is er een belangrijke motie aangenomen in de gemeenteraad. In deze motie roept de Raad het College op om opnieuw om de tafel te gaan zitten met buurgemeenten

Met veel plezier delen we het volgende nieuws: tijdens de raadsvergadering van de gemeente Oostzaan is er gisteren (22 juni 2023) een belangrijke motie aangenomen. Met een overweldigende meerderheid van 11 tegen 2 stemmen hebben we een significante stap gezet in het verkennen van nieuwe mogelijkheden voor de toekomst van ons gemeentebestuur.

De motie, ingediend door de VVD Oostzaan, erkent de complexiteit van het vraagstuk omtrent ons bestuur en benadrukt de noodzaak om zorgvuldig alle opties te onderzoeken voordat er definitieve beslissingen worden genomen.

Het recent gepresenteerde rapport van TwynstraGudde heeft aangetoond dat in bepaalde scenario's onze Oostzaanse identiteit behouden kan blijven, maar dat er wel grote uitdagingen zijn vanwege de beperkte schaalgrootte. Tegelijkertijd kan een mogelijke fusie met Amsterdam of Zaanstad leiden tot het (deels) verdwijnen van de identiteit van ons dorp. Desalniettemin is de gemeenteraad ervan overtuigd dat we niet kunnen voortgaan op de huidige weg, wat ook effect heeft op omliggende landelijke gemeenten (Wormerland, Landsmeer en Waterland). De druk om mogelijk met een grotere gemeente te fuseren, om het serviceniveau voor onze inwoners op peil te houden, opent deuren voor heroverweging van eerdere standpunten van die gemeenten over een (vergaande) samenwerking.

Om deze redenen heeft de raad het college verzocht om in gesprek te gaan met de besturen van de buurgemeenten Wormerland, Landsmeer en Waterland. Het doel van deze gesprekken is om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor bestuurlijke en/of ambtelijke samenwerking tussen deze gemeenten. Het college zal de raad zo spoedig mogelijk informeren over de resultaten van deze gesprekken.

We hopen oprecht dat de gesprekken positief zullen verlopen. Alleen door samen te werken met deze groenlandelijke gemeenten kunnen we voorkomen dat we gedwongen worden om te fuseren met een veel grotere partner.